START FAKTA RESULTAT MEDIA FILMER GALLERI SPONSORER SÄLJES LÄNKAR GÄSTBOK
 
 

2019-06-15: Vi kom 2:a på Tierp International 2019 med bästa kvaltid 7,01


2019-01-06: Summit Racing EDRS Series – EDRS Pro event dates 2019:

June 6th -9th Tierp Arena, Sweden

July 4th-7th Kauhava, Finland

August 1st -4th Gardermoen, Norway

August 22nd -25th Tierp Arena, Sweden

2018-08-13: MID SWEDEN NATS FINALS blev det en 3:e plats med bästa tiden 7,03
2018-07-14: Vi vann Goldtown summer nats 2018 med bästa tid 7,06 / 323
2018-07-07: Det blev en ny seger i Midnight Sun Dragfestival 2018 med nytt PB 6,94 / 319
2018-07-01: Vi vann Sundsvall 1 med kvaltiden och nytt PB med 6,97 / 318
2018-06-14: Vi vann TIERP INTERNATIONALS 2018 med bästa kvaltiden på 7,07 / 315
2018-02-12: Tävlingskalender för Sommaren 2018 EDRS serien

7-10/6 Tierp 1
29-1/6 Sundsvall 1
6-8/7 Piteå
13-14/7 Fällfors
10-12/8 Sundsvall 2
23-26/8 Tierp 2

2017-08-24: New PB at Tierp 7,00 / 316
2017-07-16: Ny PB tid blev det i Fällfors i helgen 7,09 / 320 km/h
2017-07-03: Tävlingskalender för sommar 2017 SM + EDRS serien.

2017-07-14-16 Goldtown Summer Nats Fällfors Raceway.
2017-07-29-30 Racestar Summer Nats Tierp Arena
2017-08-11-13 Sundsvall Raceway.
2017-08-24-27 Scandinavian Internationals Tierp Arena.

2017-04-12: Nya Byggbilder.
2017-02-01: Website updated this month
2014-05-03: Tävlingskalender för sommar 2014 SM serien.

INSTÄLLD 2014-05-09–11, NDRS Motor Club, EDRS Nationals 1, Tierp Arena
2014-06-12–15, NDRS Motor Club, Sweden Internationals, Tierp Arena
2014-06-27–29, SHRA Sundsvall, SM i Dragracing, Sundsvall Raceway
2014-07-04–06, SHRA Luleå, Midnight Sun Internationals, Pite Dragway
2014-07-11–13, Skellefteå MS, Goldtown Summer Nationals, Fällfors Raceway
2014-07-24–27, NDRS Motor Club, Summer Nationals, TBA
2014-08-15–17, SHRA Sundsvall, SM i Dragracing, Sundsvall Raceway

2014-05-03: Uppdaterat med nya byggbilder på nya turbo ,grenrör och insug.
2014-04-16: Faktasidan updaterad
2013-08-30: Idag fyller Jens år, han och teamet firade det lite i förskott med att säkerställa SM-segern i Competition Eliminator 2013 under sista deltävlingen, som tog plats på Tierp Arena förra helgen.
2013-08-02: Nya Video klipp
2013-06-13: Första tävlingsdagen i Tierp regnade bort totalt. Anlände i god tid igårkväll och allt verkar fungera. Imorgon verkar det finnas luckor i molnen för lite racing!
2013-05-27: Tävlingskalender för i sommar 2013 SM serien.
11-12/5 NDRS Motor Club EDRS Nationals Tierp Arena
13-16/6 NDRS Motor Club Sweden Internationals Tierp Arena
12-14/7 Skellefteå Motorklubb Goldtown Summer Dragrace Fällfors Raceway
19-21/7 SHRA Sundsvall NHK Festivals Sundsvall Raceway
26-28/7 NDRS Motor Club Tierp Summer Nationals Tierp Arena
22-25/8 NDRS Motor Club Scandinavian Internationals Tierp Arena

2013-05-11: För att få köra klassen Competition så behövs det göras några repor för licensen. Så det är vad som sker under lördagen nu, en repa hittills på lugna 9,7603. Ca 12.40 körs nästa! Ni kan se det live om ni trycker på denna nyhet.
2013-05-04: En liten värmning från gårdagens testkörning i Åmsele
2013-02-10: Uppdaterat med nya byggbilder.
2012-12-10: Gå in på bilsports hemsida och rösta på mit motorum 2012 års snyggaste motorrum .
www.bilsport.se/motorrum

2012-11-01: Uppdaterat med nya bilder och på lastbilen.
2012-10-30: Nu när det är ca 2 månader kvar av 2012 så tar jag mig äntligen i kragen och berättar om vad som hände med bilen under säsongen. Sedan Fällfors så har jag mest ägnat mig åt att fräscha upp lastbilen, att jobba med A5an har inte varit någon större idé då det saknades/saknas en hel del för ombyggnationerna – och även motivation. Men nu ska vi inte gå händelserna i förväg.

Efter Piteå i juli så skyndade vi oss att laga flexplattan mellan motor och converter och tog även bort convertertömningen, för att hinna till Fällfors helgen efter, med mycket hjälp och hårt arbete så gick det vägen. Så, som Ni läst på hemsidan begav vi oss av till Fällfors. Tyvärr så gick inte bilen bra, och det strulade en hel del i övrigt med regn, tidtagning m.m. Så efter 4 repor hade vi bara 2 tidkort, och de var på de två sämsta reporna. Sen blev det ingen mer körning med A5an, då vi konstaterade att axiallagret hade gått ner i motorn och även dragit med ramlagret så att vevaxel och block hade tagit skada.

Vi började med att plocka isär bilen när vi kom hem, men som vi trott så var det mycket som var trasigt - vi upptäckte även att convertern hade gått sönder. Att försöka bygga ihop det och köra mer under säsongen kändes som att slänga pengarna i sjön. Så jag började planera vad som skulle/ska byggas om till nästa säsong, det är fortfarande lite svårt att utvärdera bilen då den gått 1 säsong + 2 tävlingar men vissa saker har jag länge misstänkt att vi måste ändra. Nu kanske ni förstår varför uppdateringarna uteblivit här på hemsidan, när man byggt på samma racebil aktivt i 2 ½ år så tappar man sugen lite när man får 2 tävlingar på en säsong. Även om många kallar mig för ”Duracellkanin” så kan även jag tycka att arbetet är långtråkigt och slitigt emellanåt, när allt man jobbat för de senaste 9-10 månaderna kraschar och man inser att man har nästan ett års skruvande framför sig, ännu en gång, innan man får komma ut på banan igen – då blir det tungt..

Men jag känner att jag har en plikt mot alla Er som hjälpt mig att komma dit jag är idag, och även Er som troget följer A5an, så därför var jag tvungen att bita ihop och sätta mig och skriva detta. Så arbetet fortgår och under vintern kommer Ni att få se vad som byggs om under galleriet på hemsidan, men en del detaljer kanske vi sparar på till nästa års premiär. Återigen TACK för ert stöd, och ett extra stort tack till dem som ingått i Teamet i år och till Er sponsorer – utan Er vore detta inte möjligt!!

2012-10-30: Now that it's about 2 months left of 2012, I´ve finally got my self together to write about what happened to the car during the season. Since Fällfors I have mostly devoted myself to freshen up the truck, working with the A5 has not been a possibility in the absence of a lot of renovation parts - and also motivation. But let's not get ahead.

After Piteå in July we hurried to fix the flex plate between the motor and the converter and also took away converter emptying, to get to Fällfors the weekend after, with much help and hard work, it went our way. So as you´ve read on the website we went off to Fällfors. Unfortunately, the car did not go well, and a lot of other stuff messed up the weekend like rain, timing etc. So after four runs we only had two time cards, and they were the two worst runs. Then there was no more driving with the A5, when we found that the axialbearing had gone down in the engine and also taken the mainbearing with it so that the crankshaft and block had been damaged as well.

We started to disassemble the car when we got home, but as we had thought it was much that was destroyed - we also discovered that the converter had broken. Trying to build it up and drive more during the season felt like throwing money down the drain. So I started planning what would / should be built on for next season, it's still a bit difficult to evaluate the car when it´s only raced one season + two races, but some things I have long suspected that we must change. Now maybe you can understand why the updates are missed here on the website, while building on the same race car for 2 ½ years you lose a little faith when you only get two races in a season. While many call me "Duracell Bunny" I also sometimes feel that the work is tedious and strenuous at times, when everything you've worked for the past 9-10 months crashes and you realize that you have almost a year of building in front of you, again, before you can get out on the track - then it feels kind of hard ..

But I feel I have a duty to all of you who´ve helped me get where I am today, and those of you who faithfully follow the A5, so therefore I had to bite the bullet and sit down and write this. As work progresses, and in the winter you will see what will be rebuilt in the gallery on the site, but some details we might save for next year's premiere. Again, THANK YOU for your support, and an extra big thank you to those included in the team this year and to you sponsors - without you this would not be possible!

2012-07-11: Delarna till växellådan fixade, imorgon åker vi till Fällfors.
2012-07-08: I helgen var vi i Piteå för den första provkörningen. Det blev en 3 timmars sanering och hemresa med en trasig bil. Nu försöker vi laga det som är trasigt och ta oss till Fällfors nästa helg.
2012-07-04: Efter mycket om och men med misständningar så är nu bilen bromsad hos Robban på Dynotech, resultat: 1170whp och 1018 nm med 3,3 bar, detta kördes på metanol.
2012-03-04: Billetöverfall till Audi 5 cyl säljes
2012-02-25: Uppdaterat med nya bilder.
2012-02-12: Kommer att köra med en CNC portad topp från NG- Motorsport i sommar, kommer att finnas att köpa en likvärdig från dom.
2012-01-05: Bilsport Världens snabbaste A5.
2011-12-30: Uppdaterat med nya byggbilder
2011-12-30: Uppdaterat med ny Media fil Bilsport reportage
2011-11-20: Uppdaterat med nya byggbilder
2011-11-20: Tog en andra placering i NRD:cupen 2011 i Pro Street klassen, tack till alla som gjort detta möjligt!
2011-09-29: På väg till Tierp Night of Fire
2011-08-09: 7,94s i elimineringsrundan och utslagen. Nästa tävling blir i sundsvall v.33.
2011-08-07: En sista kvalrepa körd nu på söndag morgonen: 7,771s - 60 fot 1,164s - 283,59 km/h. Kvalfemma och nu väntar elimineringarna.
2011-08-06: Nytt personbästa: 7,771s - 60 fot 1,1507s - 283,59 km/h. Möjligtvis en repa till?
2011-08-06: 4:e rundan: 7;85s - 60 fot 1,183s - 283,59 km/h. Hoppas på att hinna en runda till!
2011-08-06: 17.44 kördes 3:e repan, 7,85s - 60 fot 1,159s - 279,19 km/h.
2011-08-06: Efter att ha återställt luften till turbon som tidigare körningar, så gav det i andra repan resultatet: 7,87s - 60 fot 1,1612s - 278,71 km/h. Nu ska vi försöka bygga ett fungerande luftsystem till turbon, den behöver nämligen mer frisk luft.
2011-08-06: Första repan ut så ställde nya "luftsystemet" för turbon till det. 9,68s - 60 fot 1,30 - 159,8 km/h.
2011-08-06: Det regnar från och till här på Tallhed. Hoppas på uppehåll nu så banan får torka upp någon gång.
2011-08-05: Vi sitter i lastbilen på väg till Orsa och helgens tävlingar. Hoppas att vädret blir bättre än vad det sett ut som!
2011-07-17: Förlust i finalen mot Fredrik Sandberg
2011-07-17: Eliminering mot Jann Roger Johansen, vinst och ytterligare ett personbästa på 7,78s 292 km/h. Nu väntar finalen!
2011-07-16: Det regnar.. En sväng körd imorse, 7,98s 288 km/h med omtag..
2011-07-15: Har inga tider på 2:a och 3:e repan, de var tydligen inte bra heller. Men här kommer desto bättre, 4:e repan 7,817s - 60 fot 1,151s - 290 km/h. 5:e repan 7,811s - 60 fot 1,162 - 290 km/h
2011-07-15: Jens: 7,819s - 60 fot 1,135 - 278 km/h
Fredrik: 7,906 - 60 fot 1,249 - 282 km/h

2011-07-15: Första rapporten har kommit, Jens körde tydligen mot vännen Fredrik Sandberg. Så jag rapporterar bådas tider denna gång. Skippar reaktionstiden dock ;)
2011-07-15: Under helgen så körs A5an i Fällfors, dock så kommer uppdateringarna här på hemsidan att skötas hemifrån. Så ni får ha lite överseende med att alla tider inte blir rapporterade med en gång.
2011-07-15: Lite sent så kommer här tider för semifinal och final på Midnight Sun Int.
Semi: 8,252s - 60 fot 1,179s - 237 km/h. Final: 7,993s - 60 fot 1,201 - 250 km/h.

2011-07-10: Det torkade upp på några timmar, vi körde då en singelrepa i semi och senare final mot Jan-Roger, vi kom in tvåa. nu är det bara packa ihop och åka hem
2011-07-10: När vi stod i lineup strax innan 13 med några fordon före oss så kom regnet.. Vi får se hur det här slutar.
2011-07-10: Våran första körning idag beräknas bli någon gång efter 13.00, så nu blir det lite väntan ( klockan är 9.45 nu)
2011-07-10: Stort tack till alla som försökte hjälpa till/hjälpte till igår kväll/natt. Utan er hade det absolut inte gått!
2011-07-10: Efter ca 4 timmars sömn så är skruvandet igång igen. Förhoppningsvis så håller det ihop och vi får köra solorepa i första elimineringsrundan, och funkar det så blir det final - mest troligt mot vår kanon trevlige depågranne Jann Roger.
2011-07-09: Ras... Nitarna till flexplattan klipptes av efter burnouten.. 0,3 hästkrafter fick styra tillbaka A5:an till depån. Nu ska vi jaga delar och sedan skruva för fullt!
2011-07-09: Det flyter på fort här nu, 45 min mellan de 2 senaste reporna. Senaste resultatet: 7,975s - 60 fot 1,168 - 272 km/h. Vi hinner kanske en repa till innan de fasta körtiderna som börjar 19. Så håll er uppdaterade här!
2011-07-09: 3:e repan för dagen, 7,976s - 60 fot 1,172s - 272 km/h.
2011-07-09: I tryckande värme så kör vi andra repan. Bilen har gått ytterligare en 7:a! 7,947s – 60 fot 1,149 – 267 km/h.
2011-07-09: Efter ordentliga regnskurar under morgonen så blev körningen framskjuten tills arrangörerna fått banan körbar. Strax innan 11.30 så körde vi första repan för dagen, resultat: 8,185 s – 60 fot 1,173 – 265 km/h.
2011-07-08: 8,017s - 60 fot 1,187 - 253 km/h Mest troligt sista repan för idag, banan är endast öppen till 18.00 ikväll och 17.30 har TD schemalagd körtid. Känns som en bra start på helgen.
2011-07-08: 2:a repan gjord, tyvärr ingen förbättring. 8,313s - 60 fot 1,170 - 256 km/h
2011-07-08: Första repan körd i Piteå och första 7:an avklarad!!! 7,913s - 60 fot 1,125s - 273 km/h
2011-07-08: Vi har precis byggt upp vårt nya tält och monterat golvet, nu står bilen parkerad härinne och vi äter frukost. Strax dax för start :)
2011-07-08: Nu åker vi mot Piteå Dragway, Midnight Sun Internationals! Tänker testa ut bilen i helgen och hoppas på snabba tider och en trevlig race helg.
2011-06-12: Inlägg på jalopnik.com
2011-06-08: Första provkörningen bilder
2011-06-08: Uppdaterat med nya byggbilder
2011-06-06: Filmsidan Uppdaterad med ny film
2010-01-29: Nytt album med byggbilder på A5:an
2010-01-26: Lite nya bilder på A5:an under demontering.
2010-01-25: Nyhetskanalens motorblogg har uppmärksammat det påbörjade bygget
2010-01-24: Nu har jag äntligen hämtat hem bilen till det nya projektet...

2009-11-15: Galleri sidan updaterad
2009-11-10: Media sida nu tilllagd
2009-11-08: Resultat sida nu tilllagd, Faktasidan updaterad
2009-07-08: Chassit är nu sålt.
2009-05-18: Säjes sidan är uppdaterad.
Nu lägre pris vid snabb affär.

2009-05-13: Micke Liljeholm har gjort ett reportage om bilen till tv4s motorblogg.
Länk till bloggen.

2008-10-13: Säjes sidan är uppdaterad. Nu är Audin till salu.
2008-07-04: Var och tävlade på En dag på stripen Säve blev 1:a i 4-hjulsdrivna klassen Körde personbästa, Bästa tid: 9.2166s 255.44km/h @ 402m
2008-06-23: Stort TACK till alla som gjort detta möjligt: Vinnare i AWD Klassen och KOE West 2008, Andra plats i KOE serien. (Bästa tid: 9.485s 251.75km/h @ 402m)
2008-06-04: Fakta sidan är uppdaterad.
Ny sponsor är inlagd under sponsorer.

2008-05-26: Motorn är nu bromsad. 943 hk 946 nm vid ca 2.4 bar, avgastryck 1.2 bar. Spridarna var nästan i botten också 95% sen lossnade svänghjulet.. så det var bara att packa i hop och fara hem. Film från bromsningen finns i video galleriet
2008-05-17: Motorn är nu hopsatt och redo för bromsning den 24 Maj. Vi planerar att köra en dag på strippen i Piteå 7 Juni.
2008-05-04: Fortsättningen på motorbygget finns nu att se i galleriet (motorbygge2008)
2008-03-25: Sidan är uppdaterad med bilder på motorbygget. Se bilderna i galleriet.
Ny sponsor är inlagd under sponsorer.

2008-01-29: Delar till nya motorn är beställda. Byggbilder samt information om den kommer framöver.
 

   

Välkommen till Eklund Racing

 

Tryck på nyhetstexten för att komma till senaste uppdateringen

 

 

 

 

Copyright © 2008 Mats Alfredsson / Eklund Racing